Zanim zabierzecie się za pisanie, obejrzyjcie nasze tutoriale przygotowujące do pracy konkursowej. Magda Maksimiuk, jurorka w konkursie I Know America, podpowie Wam, jak napisać fantastyczny esej. Ta wiedza przyda się Wam nie tylko podczas konkursu. Jeśli planujecie studia humanistyczne, w trakcie zajęć z pisania usłyszycie wiele z tego, o czym mówi Magda. Polecamy!
(kliknij w obraz powyżej, żeby obejrzeć wideo)
(kliknij w obraz powyżej, żeby obejrzeć wideo)
(kliknij w obraz powyżej, żeby obejrzeć wideo)
(kliknij w obraz powyżej, żeby obejrzeć wideo)
Przykładowy esej argumentacyjny znajdziesz tu.
(kliknij w obraz powyżej, żeby obejrzeć wideo)
Szczegółowe zasady dot. cytowania i tworzenia bibliografii znajdziesz tu.
Więcej informacji o pisaniu pracy znajdziecie też poniżej.
- Swoją pracę zacznij od przygotowania konspektu w punktach. W ten sposób stworzysz mapę, dzięki której łatwo będzie ci się poruszać po eseju. Punkt pierwszy to wstęp, w którym sformułujesz tezę. Kolejne punkty to argumenty, którymi będziesz bronił swojej tezy (każdy argument można rozwinąć dwoma lub trzema akapitami), ostatni punkt to podsumowanie pracy o objętości jednego akapitu
- W początkowej części (1-2 akapity) należy jasno zarysować problem, którym mamy zamiar zająć się w eseju oraz przedstawić nasze zdanie w omawianej kwestii. Innymi słowy - czego esej dotyczy? O czym jest? Jaką mamy tezę i jak chcemy ją obronić?
- Rozwiń własne argumenty, nawet, jeśli posiłkujesz się cudzymi sądami. Pamiętaj, aby podać źródła cytatów, jeśli zdecydujesz się z nich skorzystać w pracy. Cytatem jest zarówno fragment innego tekstu zawarty w twojej pracy, jak i streszczenie innego tekstu. W obydwu przypadkach na końcu cytowanego/streszczonego zdania należy wstawić przypis dolny (kliknij Odwołania na górnym pasku, a następnie Wstaw przypis dolny), a w stopce podać imię i nazwisko autora/autorki, tytuł jego/jej książki, artykułu, filmu, piosenki oraz stronę w przypadku mediów drukowanych lub kod czasowy w przypadku filmów i piosenek. W przypadku stron internetowych podaj link).
- Używaj jasnego, prostego języka (to sprawa pierwszorzędnej wagi). Unikaj nieostrych sformułowań. Unikaj zdań wielokrotnie złożonych oraz zbyt długich akapitów.
- Rozwijaj swoją argumentację w sposób możliwie uporządkowany. Unikaj rozważań nie na temat i dygresji.
- Stosuj śródtytuły i inne formy wizualnego i logicznego uporządkowania tekstu.
- Pamiętaj, że oceniający będą zwracać uwagę nie tylko na Twoją wiedzę, ale przede wszystkim na sposób jej przedstawienia i umiejętność korzystania z niej dla obrony Twoich opinii wyrażonych w tekście.
- Na końcu sformułuj podsumowanie, które będzie stanowiło wyraźną klamrę pracy.
- Korzystaj z darmowych i legalnych bibliotek internetowych, np.: https://www.gutenberg.org/
- Często zdarza się, że gotowy szkic będzie wymagał gruntownych poprawek. Koniecznie przeczytaj go dokładnie i przeanalizuj, co starałaś/eś się napisać. Być może w trakcie pisania okaże się, że argumenty, których używasz, układają się w zupełnie inną tezę. Nie przejmuj się, jeśli okaże się to konieczne, powróć do wstępu i przeformułuj go tak, żeby pasował do nowego pomysłu, który wypływa z Twoich argumentów.
- Przed wysłaniem eseju, należy go dokładnie sprawdzić, zarówno pod kątem poprawności językowej, jak i spójności argumentów. Nie należy wysyłać eseju, który nie był przeczytany co najmniej raz (najlepiej przez obcą osobę, która nie czytała wcześniej Twojej pracy). Nic nie denerwuje sprawdzających bardziej niż praca, która sprawia wrażenie brudnopisu. Pojedyncze błędy mogą się zdarzać, ale nic nie usprawiedliwia odesłania nieuporządkowanego pierwszego szkicu jako skończonej pracy.
Eseje należy wydrukować w dwóch egzemplarzach i przesłać pocztą zwykłą na adres Fundacji Wspomagania Wsi (dokładne dane dostępne na stronie www.knowamerica.pl) oraz w wersji elektronicznej poprzez formularz na stronie internetowej. Esej należy zapisać jako plik w jednym z poniżej wymienionych formatów: doc, docx, pdf, odt, oraz przesłać go przez formularz na stronie internetowej, wybierając numer tematu. Wszystkie trzy eseje – dodany w formie elektronicznej i dwa wydrukowane i wysłane pocztą zwykłą - muszą być identyczne.